Startende ondernemers zijn vaak op zoek naar een externe financiering om hun plannen ook financieel te kunnen verwezenlijken. Hiervoor is een ondernemingsplan een cruciaal onderdeel maar vaak heeft men hier geen eerdere ervaringen mee opgedaan. Daarnaast geldt een ondernemingsplan als basis voor iedere ondernemer welke als basis geldt voor een succesvolle strategie. In dit artikel geven wij jou 4 tips voor een sterk ondernemingsplan waar je jouw potentiële investeerders mee weet te overtuigen.
Wees realistisch en eerlijk
Het lijkt misschien aantrekkelijk en voor de hand liggend om jouw ideeën mooier in te pakken dan dat ze in werkelijkheid zijn. Hiermee overtuig je jouw investeerders wel, toch? Integendeel! Daar investeerders vaak jarenlange ervaring hebben in het bedrijfsleven en het beoordelen van ondernemingsplannen prikken ze vaak door leugens en verbloemingen heen. Het valt juist te waarderen om zo realistisch als mogelijk jouw ideeën op papier te zetten om zodoende als leidraad te gelden voor jouw strategie. Denk hierbij niet alleen aan de positieve punten, maar tevens ook in detail aan zwaktes en bedreigingen en hoe je hier als ondernemer op in wilt springen en het uiteindelijk kan gebruiken om jouw bedrijf verder te laten groeien. Niemand, inclusief jijzelf, zit te wachten op niet realistische plannen welke toch nooit in praktijk gebracht kunnen worden!
Neem de tijd
Dit klinkt misschien vanzelfsprekend maar dit is toch één van de meest voorkomende fouten gemaakt bij het schrijven van een ondernemingsplan. Hoe graag je die financiering ook rond wilt krijgen óf hoe graag je ook wilt gaan starten met het verkopen van jouw ideeën, neem de tijd voor het schrijven van jouw plan, een goed begin is namelijk het halve werk! Zie het ondernemingsplan als een soort blauwdruk van jouw eigen organisatie van waaruit jij de voortgang van de bedrijfsstrategie zult gaan monitoren en waarin je reeds nadenkt over mogelijke knelpunten. Mochten deze knelpunten en/of uitdagingen ook daadwerkelijk voorkomen dan heb je hier in ieder geval al vooraf over nagedacht en kun je adequaat reageren.
Zodra je het ondernemingsplan in concept hebt klaarstaan, laat hem dan ook eens lezen door bijvoorbeeld jouw partner, bedrijfscompagnon óf kennis, dit levert vaak verassende inzichten op om het ondernemingsplan verder te optimaliseren.
Bepaal het onderscheidende vermogen
Het bepalen van het onderscheidende vermogen ten opzichten van de concurrentie is één van de belangrijkste pijlers binnen jouw bedrijfsvoering. Met andere woorden, bepaal waarom jouw potentiële klanten voor JOU moeten kiezen in plaats van voor de concurrentie. Hierin is het aan te raden om eerst een uitvoerige marktanalyse & concurrentieanalyse uit te voeren om tot jouw conclusie te komen. Zonder kennis van jouw concurrentie weet je immers zelf niet waar je nu beter op presteert (óf waarom de consument jouw product / dienst nu zo geweldig moet vinden) en is het bepalen van het onderscheidende vermogen lastig.
Werk het financieel plan in detail uit
Het financieel plan is in de basis een vertaling van jouw ideeën in cijfers. Mede dankzij deze inzichten kun je bepalen of dat jouw ideeën ook daadwerkelijk haalbaar en realiseerbaar zijn. Ook voor investeerders is dit een cruciaal onderdeel in het wel of niet beschikbaar stellen van een financiering, zij kijken immers naar de de terugverdientijd van hun investering.
Binnen het financieel plan zul je onderscheid moeten maken tussen minimaal de investeringbegroting & de financieringsbegroting (beginbalans), de exploitatiebegroting en de liquiditeitsbegroting. Op de website van de Kamer van Koophandel wordt er in een handige video meer uitleg gegeven over deze onderdelen en kun je hieronder verder bekijken:
Ondernemingsplan laten schrijven?
Heb je hulp nodig bij het laten schrijven van jouw ondernemingsplan? Ideative Solutions is specialist in het schrijven van hoge kwaliteit ondernemingsplannen en helpt jou graag bij het verwezenlijken van bedrijfsideeën. Neem hiervoor contact met ons op en plan direct een gratis oriëntatiegesprek in.