Hierdoor is een interne analyse schrijven van groot belang

Waarom is een interne analyse schrijven van groot belang?

Een sterk en goed geschreven ondernemingsplan bevat altijd een SWOT analyse. Een SWOT analyse, ook wel een sterkte-zwakte analyse genoemd, is een bekend bedrijfskundig model waarmee zowel de interne als de externe analyse uitgevoerd kunnen worden. Met een interne analyse schrijven breng je de sterktes en zwaktes van jouw bedrijfsidee in kaart, terwijl je met de externe analyse kijkt naar de kansen & bedreigingen welke een (toekomstige) invloed kunnen hebben op het resultaat. In dit blog gaan we dieper in op de vraag ‘waarom een interne analyse van groot belang is’ en weet ook jij een sterke analyse te schrijven.

Waarom is de interne analyse schrijven zo belangrijk?

Voordat je aan de slag gaat met het verkopen van jouw producten of diensten is het belangrijk om na te denken over de punten waarop jouw bedrijf beter scoort dan uw concurrentie. Waarom zouden de klanten nu juist jouw product moeten kiezen? Met een interne analyse help je jezelf na te denken over commercieel onderscheidende punten welke je aansluitend kunt gebruiken in jouw marketing boodschap. Daarnaast geeft het ook een goed overzicht van de punten waarop concurrenten mogelijk beter scoren en kun je als leidraad gebruiken om jezelf nog beter in de markt te positioneren; denk er dan ook goed over na hoe je zwakke punten mogelijk kunt gaan verbeteren om ze vervolgens als sterkte te kunnen gebruiken.

Naast het intern gebruik van een sterkte-zwakteanalyse is dit ook van belang in het overtuigen van eventuele investeerders. Ben jij op zoek naar een broodnodige investering? Zorg er dan voor dat je kritisch jouw eigen bedrijf doorlicht om zodoende een realistisch beeld te schetsen in hetgeen de investeerder gaat investeren. Doet dit niet alleen door jouw sterktes in kaart te brengen, maar ook absoluut de zwaktes! Houd er rekening mee dat IEDERE ONDERNEMING zwaktes kent, het overleggen van een ondernemingsplan zonder hier over nagedacht te hebben is vaak kansloos.

Mocht je hier nu moeite mee hebben, je kunt er uiteraard ook voor kiezen om hulp te zoeken bij het schrijven van jouw ondernemingsplan en hem laten schrijven door een ervaren specialist.

Interne analyse schrijven – sterktes van de organisatie

Om te weten of dat een bepaalde eigenschap een sterkte of een zwakte (óf misschien allebei?) betreft, zul je moeten kijken naar jouw concurrentie. Zonder een helder beeld van de markt is het schrijven van een interne analyse dus kansloos. Je kunt hiervoor hulp gebruiken van verschillende bedrijfskundige modellen waardoor je stap voor stap antwoord kunnen geven op vragen als ‘wat doen we goed’ en ‘wat kan beter’? Normaliter zul je in ieder geval moeten kijken naar 3 onderdelen, namelijk organisatorisch, marketingtechnisch en financieel gerelateerd. 

Kijkende naar de sterktes van de onderneming is het groot belang dat je inzichtelijk maakt wat het bedrijf nu onderscheidend vermogen geeft ten opzichten van de concurrent. Wat maakt jouw product of dienst uniek en waardoor denk je dat de consument jouw product of dienst moet kiezen?

Interne analyse schrijven – zwaktes van de organisatie

Naast de sterktes zul je ook kritisch moeten nadenken over de zwaktes van het bedrijfsidee. Zoals reeds eerder aangegeven kun je geen ondernemingsplan overleggen zonder zwaktes, ieder bedrijf bezit ze namelijk. Met een helder overzicht van jouw zwaktes kun je een plan van aanpak maken om deze zwaktes zodanig om te buigen dat ze uiteindelijk een sterkte kunnen worden. Ga ook hier na welke zwaktes jij ziet op in ieder geval de organisatorische, marketingtechnisch en financieel gerelateerde onderdelen. Heeft jouw concurrentie mogelijk de optie om gebruik te maken van schaalvoordelen en jij niet? Of zie je mogelijk problemen in de financiële analyse waardoor je niet het maximale uit jouw marketing kunt halen wat jouw concurrenten wel kunnen?

Tot slot kun je deze sterktes & zwaktes wegzetten in een confrontatiematrix en uiteindelijk strategievragen formuleren. Hoe ga je anticiperen op al deze onderdelen en zorg je er voor dat je jouw concurrent een stapje voor bent?

Bij Ideative Solutions snappen wij dat jouw interne analyse schrijven soms lastig kan zijn. Heb jij hier ook hulp bij nodig óf laat je liever jouw gehele plan schrijven door een ervaren specialist? Neem dan contact met ons op en we plannen een vrijblijvende kennismaking in!

Deel dit bericht:

Offerte aanvragen