Stappenplan – eigen webshop starten

eigen webshop starten

Gefeliciteerd, u wilt uw eigen webshop starten! Of dat u nu reeds enkele jaren een eigen bedrijf heeft en u uw verkoopkanalen wilt uitbreiden óf dat het een nieuw bedrijfsidee betreft waarbij u uw producten hoofdzakelijk via de webshop wilt verkopen, het opzetten van een webshop kan vooraf als vrij lastig worden ervaren. Vaak heeft dit er mee te maken dat u de juiste routing niet kent en kiest de ondernemer al snel voor een volledige uitbesteding. Wilt u ook uw eigen webshop maken óf u hier verder over inlezen, neem dan zeker het volgende stappenplan ter harte zodat u snel aan de slag kunt!

Stap 1 eigen webshop starten: Keuze maken voor het juiste platform

Stap 1 is direct een cruciale daar dit de basis vormt van jouw toekomstige webshop. Er zijn meerdere eCommerce aanbieders met elk zijn voor- & nadelen en het is dan ook van groot belang om hier onderzoek naar te doen. Welke past het beste bij uw wensen als ondernemer? Enkele voorbeelden van aanbieders zijn WooCommerce, Shopify, Prestashop en Magento. Vaak biedt ook uw hostingprovider reeds opties.

Een belangrijk onderdeel is de gebruikerservaring – hoe makkelijk is het om met het desbetreffende platform uw webshop op te zetten? Is er bijvoorbeeld ondersteuning in uw eigen taal en spreekt het geheel voor zich? Daarnaast zult u moeten overwegen of dat de mogelijkheden van het platform ook daadwerkelijk aansluiten bij uw (toekomstige!) wensen: kunnen er makkelijk afbeeldingen per product worden toegevoegd, kan er online afgerekend worden en is het compatibel met uw eigen hosting provider?

Daarnaast is het goed om de verschillen in (maandelijkse) kosten inzichtelijk te krijgen. Wat is uw budget en is het aangebodene een all-in prijs of zijn er nog verborgen kosten? Weet dat het prijzenpallet sterk uiteenloopt, uiteraard volledig afhankelijk van de gebruikersmogelijkheden.

Stap 2 eigen webshop starten: Het ontwerpen

Zodra u het juiste platform heeft gekozen kunt u beginnen met ontwerpen. Mogelijk heeft u reeds het e.e.a. in gedachten voorbereid en kunt u dat volledig in deze stap gaan uitwerken. Houd er rekening mee dat u een webshop aan het maken bent voor uw “ideale klant” en niet voor uzelf! Wat vindt uw klantengroep belangrijk en waar zouden ze als eerste naar op zoek zijn? Neem dit altijd als uitgangspunt zodat er in een later stadium reeds een goede basis is gelegd zodat er niet veel wijzigingen meer hoeven plaats te vinden!

Daarnaast zult u uw huisstijl moeten gaan ontwerpen, een belangrijk onderdeel welke over de gehele webshop zal terug te vinden zijn. Door het toevoegen van filters, productcategorieën en bijvoorbeeld afbeeldingen zal het navigeren door de webshop sneller en duidelijker gaan, wat uiteraard weer een positieve werking kan hebben op uw omzetten. Zijn er nog andere zaken welke u graag zou willen toevoegen? Mogelijk heeft u reeds gedacht aan een spaarsysteem, een klantenportaal waar verzendingen gevolgd kunnen worden en / of een speciale aanbiedingen sectie en is dit nu het moment om het ook daadwerkelijk te gaan verwerken. Eén ding is zeker, neem hiervoor de tijd. U bent aan het bouwen aan een gebruiksvriendelijke webshop waar uw potentiële klanten de benodigde producten gemakkelijk kunnen vinden en worden aangetrokken tot een koop. Het vrijmaken van tijd in deze stap kan soms lastig zijn daar u snel wilt gaan verkopen, echter zal de geïnvesteerde tijd in een sterke webshop zich in een later stadium zeker gaan uitbetalen!

Tot slot denk je na over het betalingssysteem. M.a.w., via welke betalingswijze kunnen jouw klanten afrekenen? Ga je voor de traditionele manier van afrekenen (creditcard / iDeal) óf geef je dit gedeelte uit handen aan bijvoorbeeld Klarna / Riverty? Ook het betalingsgedeelte is van groot belang voor jouw eigen webshop starten.

Stap 3 eigen webshop starten: selecteer een (eventuele) vervoerder

Voordat uw webshop live kan gaan, zult u ook moeten nadenken over een (eventuele) vervoerder. Hoe gaat u de goederen bij de klanten afleveren en welke partij mag dit voor u gaan uitvoeren? Als ondernemer zul je hiervoor tijdig onderzoek moeten doen naar de perfecte match. Gaat u voor snelheid, of zijn kosten hierin belangrijker? Verwacht u internationale zendingen te doen, óf is een landelijke vervoerder voldoende? Ook hierin is het van groot belang dat de uiteindelijke keuze aansluit bij de verwachtingen van de klant: luister dus altijd naar de ‘voice of the customer’ en laat dit het vertrekpunt zijn om tot een weloverwogen keuze te komen. 

Bij het in acht nemen van dit stappenplan heb je een groot gedeelte van de start van jouw onderneming reeds doordacht en kun je jouw eigen webshop starten. Neem er de tijd voor, zorg dat je alles tot in de puntjes voorbereid zodat er niets aan het toeval overgelaten wordt. Tot slot kan het voorkomen dat u een financiering nodig heeft voor bijvoorbeeld uw webshop of de aan te schaffen voorraad goederen. Heeft u hier hulp bij nodig? Ideative Solutions helpt u om uw ideeën sterk op papier te zetten! Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

 

 

Deel dit bericht:

Offerte aanvragen