Succesvol stappenplan van idee naar start-up

Stappenplan van idee naar start-up

Stappenplan van idee naar start-up nodig? Het speelt mogelijk al langer in jouw gedachten: het starten van jouw eigen bedrijf. Vaak sluimert een vaag, onuitgewerkt idee al langere tijd in gedachten óf je wordt plots wakker met een idee wat volgens jou een gat in de markt kan zijn. Het kan daarnaast voor (nieuwe) ondernemers een flinke stap zijn om van een vaste baan naar een ondernemersbestaan over te gaan, zeker als je geen idee hebt waar je moet beginnen. Het is hierin belangrijk om zaken georganiseerd en gestructureerd aan te pakken. Onderstaand vind je een stappenplan waarmee je dat “vage idee” verder kunt uitwerken en in een rechte lijn naar jouw doelen kunt doorstomen, dit allemaal nog vóór een eventuele financieringsaanvraag d.m.v. een ondernemingsplan.

Stappenplan van idee naar start-up

 

Stap 1 – Ontwerpfase

In de eerste stap van jouw ‘road-to-succes’ begin je met het ontwerpen van jouw bedrijfskaders, echter zonder de conceptuele kaders al te concretiseren. Wat is het wat jouw potentiële klantengroep zoekt? Probeer deze groep allereerst te begrijpen en tegen welke problemen zij aanlopen. Hoe kun je met deze informatie inspelen met jouw bedrijfsideeën en welke oplossingen bieden jouw services? Het genereren van verschillende oplossingen vormt hierin de basis van jouw toekomstig product- en/of serviceportfolio, waarin het belangrijk is om nu vooral nog géén ideeën af te schieten, dit komt later wel. Vragen welke je hier vooral wilt stellen zijn onder andere:

  • Wie is mijn ideale klant? Omschrijf hem / haar ook daadwerkelijk, inclusief demografische gegevens.
  • Welk probleem hebben mijn potentiële klanten en hoe kan ik hier op inspelen?
  • Welke services en/of diensten passen bij de omschreven problemen?
  • Welk “verhaal” wil je gaan vertellen om jouw potentiële klanten te overtuigen?
  • Wat maakt jou als ondernemer uniek en hoe kun je dit gebruiken om succesvol te worden?

Tot slot ga je een selectie maken van een eerste prototype of voor ogen hebbende dienst. Welke springt het meest tot de verbeelding óf past het best bij jou als ondernemer? Schrijf dit uit, welke aspecten heeft jou product of dienst wat onderscheidend is t.o.v. de reeds bestaande alternatieven op de markt? Met voorgaande heb je een eerste basis gelegd voor een succesvolle uitwerking van idee tot start-up!

Stap 2 – Uitwerkingsfase

Gefeliciteerd, je bent de eerste fase doorgekomen! Nu wordt het tijd om hetgeen je in de ontwerpfase hebt bedacht, ook verder te gaan concretiseren. Een prima startpunt hierin is om het Business Model Canvas te gebruiken. Het BMC is een model waarmee je jouw eigen ideeën verder concretiseert door middel het kritisch analyseren van verschillende belangrijke onderdelen binnen jouw toekomstig bedrijf. Het model, inclusief belangrijkste vragen voor jou als ondernemer zijn hierin als volgt:

Wie is jouw klant?
Waarom kiezen klanten voor jou?
Hoe vinden klanten jouw bedrijf?
Zijn de klantrelaties offline óf online (of een mix)?
Waarmee ga jij je geld verdienen?
Wat heb je qua middelen nodig om verder te komen?
Wat gaat jouw bedrijf doen?
Met wie ga je samen werken?
Hoe ziet het er financieel uit?

Stap 3 – Onderbouwingsfase

In deze stap ga je nog verder de diepte in en is het van belang om daadwerkelijk onderzoek te doen, een eventueel prototype van je product vorm te geven en gedane aannames te onderbouwen. Je gaat daadwerkelijk “het veld” in om te toetsen of dat je eerder gedane aannames uit stap 2 ook daadwerkelijk waar blijken te zijn. Je kunt dit doen door dialogen aan te gaan met jouw potentiële klanten, maar ook door zelf vanachter jouw bureau onderzoek uit te voeren. Een mix van type onderzoek is hierin aan te raden daar bijvoorbeeld de ene betrouwbaarder is dan de andere. Enkele voorbeelden welke je kunt gebruiken om jouw ideeën verder uit te diepen zijn het Strategy Canvas van Blue Ocean Strategy, de Context map van Osterwalder of het Vijfkrachtenmodel van Porter. Mocht je meer voelen voor fieldresearch dan kun je bijvoorbeeld interviews houden, workshops houden óf door te doen aan co-creatie.

Met de opgedane informatie kun je jouw prototype van product of dienst verder verbeteren en optimaliseren en zelfs kritisch kijken naar jouw eerder gemaakte Business Model Canvas – zijn er wijzigingen nodig en waar komt dit door? Is er mogelijk meer onderzoek nodig? Hierdoor maak je jouw ondernemingsideeën steeds sterker en heb je een grotere kans op een succesvol eindproduct.

Stap 4 – Testfase

Vóór de laatste stap weet je al dat jouw product daadwerkelijk haalbaar is daar je reeds met jouw klantengroep hebt gesproken en verdere informatie hebt opgedaan. Het “spreken” en het daadwerkelijk kopen zijn uiteraard twee verschillen, in de laatste fase ga je dan ook na of dat jouw uitgedachte plan ook gaat aanslaan. Met andere woorden, willen jouw klanten jouw product of dienst ook daadwerkelijk gaan kopen en zijn ze geïnteresseerd? Je kunt in deze stap gaan werken met bijvoorbeeld een voorverkoop om zodoende te verifiëren of dat er ook daadwerkelijk aanvragen binnenkomen.

Aan het einde van deze fase geldt ook weer dat je a) jouw eerder gedane aannames moet bijsturen en jouw bedrijfsmodel zult gaan aanpassen of dat je b) daadwerkelijk kunt gaan verkopen. Je ziet dat er interesse is, je kunt dus aan de slag, gefeliciteerd!

Ondernemingsplan (laten) maken

Met al deze opgedane kennis en informatie heb je uiteraard een prima basis om een eventueel een reeds bestaand ondernemingsplan verder uit te werken óf er één op te stellen. Heb je bijvoorbeeld een financiering nodig om de voorraad producten op peil te houden óf zul je verder moeten uitbreiden door bijvoorbeeld machines aan te schaffen? Dan vraagt een externe financieerder vaak om een ondernemingsplan inclusief financiële verwachtingen. Hoe vitaal is jouw bedrijf en hoe zijn de zaken uitgedacht?

Heb jij hulp nodig bij jouw ondernemingsplan óf wilt u uw ondernemingsplan laten maken? Neem dan contact met ons op. Wij zetten jouw bedrijfsideeën sterk uitgewerkt op papier waardoor de kans op een succesvolle financieringsaanvraag toeneemt!

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht:

Offerte aanvragen